subscribe

Followers

Nuffnang

page seindah cinta islam

Please like this page

Saturday 27 April 2013

:::: Nasihat Untuk Orang Malas Bangun Subuh ::::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....
 



"Man! Bangun sembahyang subuh." Mak Imah mengetuk pintu bilik anak terunanya. Tiada respon.

Melihat jam di dinding kayu... 6.30 a.m.

"Man....!" panggilannya lebih kuat dari tadi. Biar sekampung bangun. Geram dengan anaknya yang liat hendak bangun pagi. Subuhnya selalu saja terlepas.

Man terkejut. "Hmmm..." Man merungut, suaranya garau. Mata yang dipenuhi tahi mata dibuka kecil. Dia kembali menarik selimut hingga menutup kepala. Sukar untuk terlelap semula.

Mak Imah diam mencari strategi. Masih berdiri di depan pintu bilik anaknya.

"Man... Di pagi yang indah ini, Man bertuah dapat dengar suara mak yang kejutkan Man..." Mak Imah memulakan strateginya.

"Cuba Man bayangkan kalau esok Man terbangun Malaikat Mungkar dan Nangkir yang tolong kejutkan Man." Sambung Mak Imah sambil tersenyum, menunggu respon dari anaknya.

Dari dalam bilik Man terdengar kata-kata Mak Imah. Selimut ditarik, sudah tidak menutup kepala. Matanya tercelik luas.

"Man, hari-hari Man bangun lewat. Tengahari baru jumpa air nak mandi... mana tahu esok jugak Man kena mandi awal, dah tak boleh mandi sendiri. Tok Imam rumah tepi bendang tu ha yang akan tolong mandikan Man..."

"Man mati tu boleh datang menjemput kita bila-bila masa. Tak kira tua atau muda. Man sembahyang subuh pun jarang-jarang. Man tak takut ke? Mana tahu esok orang kampung pulak tolong sembahyangkan Man" Sambung Mak Imah lagi, dengan strategi terbarunya. Memberi ceramah motivasi pagi. Selama ini sudah bermacam strategi Mak Imah guna, dari percik air sampai simbah sebaldi air, Man tetap Man... Subuhnya selalu terlepas.

Dumm...! Pintu bilik terbuka luas. Dari dalam bilik, Man merempuh keluar. Terus lompat terjun ke dapur. Rumah papan dua tingkat itu bergegar. Sekelip mata Man sudah berada di dalam bilik air. Membersihkan diri dan berwuduk. Mak Imah terlopong. Strategi motivasi paginya hari ini sukses...! Senyum lebar tanda kemenangan.

Semenjak hari itu, Man tidak lagi meninggalkan solat subuh dan solat lima waktu yang lain. Malah kadang-kadang dia pula yang bangun lebih awal dari Mak Imah. Dia juga sering berjemaah di surau. Setiap kali berjumpa Tok Imam rumah tepi bendang, dia pasti teringat motivasi pagi dari maknya. Sanggat menginsafkan...!

# Orang Islam digalakkan solat lima waktu berjemaah kerana terdapat banyak fadilatnya. Orang yang menunaikan solat lima waktu khususnya solat Subuh maka dia tetap berada dalam jaminan (tanggungjawab) Allah sepanjang hari.

Story by: Layna Marconaa

 ______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH

______________________________


✿Sahabat2 boleh save dan share, sama2 kita cari saham akhirat. InsyaAllah :)✿  

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
 
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.




No comments:

Post a Comment