subscribe

Followers

Nuffnang

page seindah cinta islam

Please like this page

Wednesday 5 December 2012

BERSABAR MENGHADAPI UJIAN

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



Jangan takut untuk berhadapan dengan ujian dan cabaran yang diturunkan Allah S.W.T. kerana dalam kepahitan itu sudah tentu ada manisnya... :)

Allah tak pernah janjikan langit selalu biru, jalan hidup tanpa batu, matahari tanpa hujan, kebahagiaan tanpa kesedihan, sukses tanpa perjuangan.

Tapi Allah janjikan kemudahan bersama kesulitan, rahmat dalam ujian, ganjaran buat kesabaran, keteguhan dalam perjuangan.. Bukankah indahnya pelangi baru kita rasakan setelah turunnya hujan?

"Wahai org yg beriman!mintalah pertolongan untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Allah dengan sabar dan mendirikan sembahyang keran Allah itu Penolong bagi orang-orang yang Sabar"

(Al-Baqarah 1:153)

"Demi ssgguhnya kami menguji orang-orang yang Sabar itu dengan sedikit perasaan ketakutan,kelaparan,kehilangan harta benda dan orang tersayang dan hasil perusahaan. khbarkanlah Muhammad berita gembira ini kepada mereka yang bersabar"

(Al-Baqarah 1:155)

"oraang-orang yang bersabar itu ialah mereka yg apabila ditimpa dengan ujian maka mereka akan berkata,'sesungguhnya kita milik Allah dan kepada Allahlah kita akan dikembalikan'.mereka ini beroleh Rahmat dan Kebaikan dari Allah serta mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk".

Al-Baqarah 1:156
Al-Baqarah 1:157

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada besertanya: "Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).

(Al-Baqarah 1:214)


______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  



ISLAM ITU INDAH


No comments:

Post a Comment