subscribe

Followers

Nuffnang

page seindah cinta islam

Please like this page

Thursday, 25 July 2013

:::.. Bantulah Adam wahai Hawaku ..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



Wahai Saudariku,
“Janganlah engkau memakai pakaian yang menampakkan lekuk tubuhmu
hanya untuk menarik
perhatian & memikat kaum lelaki
kerana sesungguhnya engkau
bukan memancing hatinya tetapi engkau 
sedang memancing nafsunya.."

Bantulah Adam wahai Hawaku..

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH


:::.. SEPOTONG AYAT SUCI AL-QURAN :::..

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....


Allah Taala berfirman:

"..Dan barang siapa yang disesatkan Allah,
maka tidak ada seorang pun yang menjadi
pemberi petunjuk baginya.
Dan barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah,
maka tidak seorang pun yang dapat menyesatkannya.
Bukankah Allah Maha Perkasa lagi mempunyai (kekuasaan
untuk) mengazab?"

(Az-Zumar, 39: 36-37)

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH

Tuesday, 23 July 2013

:::..RENUNGAN..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



Cuba renung sat... 
Dunia hanya pinjaman.
Apa kita buat bila kita pinjam barang orang? 
kita jaga elok-elokkan?
Apatah lagi yang dipinjam dari Allah ni...

Bila kita buat bumi ini macam Syurga maka Nerakalah yang layak untuk kita nanti...


______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH

:::..BERUBAHLAH SELAGI WAKTU MASIH ADA..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....




Jika terdetik kat hati,
terniat nak buat baik,
InsyaAllah, 
Allah akan mempermudah.
Jangan risau.
Tajdidkan niat, ikhlaskan hati, banyakkan
istighfar.
Sama-sama kita berusaha selagi masa masih ada.
:')

Ya Allah yang Maha Mendengar, 
Berikanlah cahaya petunjuk-Mu kepada seluruh umat ISLAM, 
Pandulah KAMI yang masih buta di dalam cahayaMu Ya Allah, 
Masih teraba-raba di laluan yang rata. 
Ampunkanlah segala dosa-dosa KAMI Ya Rabbi, 
Hanya Engkaulah yang Maha Pengampun, 
Kurniakan KAMI kemanisan Cinta-Mu, 
Agar KAMI diizinkan mencium keharuman syurga-Mu. 
Aamiin Ya Rabbal Alamiin..


______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH

:::..RENUNGAN..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....




Jika kau mahu hati sentiasa hidup
& tidak kesepian dikala
keseorangan,
cintailah & bergantunglah pada
yang tidak akan pernah mati,
Allah :')

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH


:::..BERSYUKUR ATAS SEGALA NIKMAT..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....


Jika kita berkasut,
pandanglah mereka yang berselipar.
Jika kita berselipar,
pandanglah mereka yang berkaki ayam.
Jika berkaki ayam,
pandanglah mereka yang tiada berkaki. Bagaimanakah perasaan
mereka yang tiada berkaki pula?

Ia akan menjadikan kita sentiasa bersyukur  
atas apa yang kita miliki.
Jika diberi harta yang lebih,
kita rajin memberi.
Jika diuji dengan kesempitan,
kita tidak suka meminta-minta.
Begitulah lazatnya jiwa yang qanaah. 
Sentiasa berasa cukup dengan apa yang kita ada malah sentiasa bersyukur ke hadrat Ilahi.


______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH


Thursday, 18 July 2013

:::> DOA <:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



Ya Ilahi,
Jauhilah kami dari kecintaan DUNIA.
Sehingga membawa kepada butanya MATA HATI.

Nauzubillah min zalik...

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH



:::>> RENUNGAN <<:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.


Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....


Allah turunkan guideline untuk kita jika kita
memerlukan sesuatu untuk dirujuk
iaitu dengan 
Al-Quran

Allah hadiahkan kita wireless 
melepasi langit secara percuma 
tanpa sebarang cukai
tambahan untuk kita menghubungi-Nya pada
setiap saat tak kira malam, 
petang atau siang 
iaitu dengan 
DOA.

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH
 

Monday, 15 July 2013

:::.. DOA ..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.


Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



Ya Allah,
Walau taubat seribu mungkin
Namun pengampunanMu tak pernah bertepi
Selangkah kurapat kepadaMu
Seribu langkah Kau rapat kepadaku.


Ya Rabb,
Peganglah hati kami.
Jangan putuskan hati kami dari tuntunanMu.
Lindungilah kami
dengan rahmat dan kasih-
sayangMu.

Aamiin Ya Allah...


______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH

Thursday, 11 July 2013

:::.. PEDIHNYA AZAB API NERAKA ..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.


Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....




"Pedihnya azab api neraka sehingga penghuninya meminta kepada Allah agar dikembalikan ke dunia walaupun dijadikan sebagai anjing kurap."

ALLAHUAKBAR!

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH

:::: FI HIFZILLAH ::::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



Kalau kita kata "take care" 
kita meminta dia untuk menjaga dirinya. 
Tapi kalau kita kata "Fi Hifzillah" 
kita berdoa meminta Allah untuk menjaga dia.

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH


:::.. RENUNGAN RAMADHAN..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



"Perbezaan antara puasa seorang muslim dengan puasa ahlul kitab (Yahudi & Nasrani) adalah bersahur."
____________________________
 


Ada 3 golongan yang DOAnya tidak ditolak.
- Orang yang berpuasa hingga berbuka
- Pemimpin yang adil
- Orang yang teranaiya

(HR: Ahmad)

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH

:::.. CAHAYA RAMADHAN ..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



CAHAYA RAMADHAN

lirik : Kalam Azimat & Azhar Hilmi
susunan muzik : Beb Ashari

Mengapa kau hadir
Mengapa kau hadir
Tikaku mulai melupakan Khaliq-ku
Berharap hidup sunyi dari bayang-Mu
Malah kau hampir lebihi urat darahku
...
Kini ku mengerti
Kini ku mengerti
Hadirnya Ramadhan umpama mentari
Yang menyinari gelapnya isi hatiku
Dengan cahaya madrasah didikanMU

Aku inginkan rahmatMU,
Juga maghfirah dariMU,
Serta bebas dari neraka,
Merebut janjiMu ganjaran syurga

Aku inginkan CintaMU
Kejar nikmat syurgaMU
Kan ku abdikan padaMU
Sepenuh jiwa ragaku

Semoga aku kan mengerti
luasnya kasih Ilahi
Maafkan kerna terleka
Dengan buaian dunia

Maaf sungguh ku tak bisa
Menjadi hamba sempurna
Maafkan kerna terleka
Dengan buaian dunia

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH


Tuesday, 9 July 2013

:::.. RENUNGAN RAMADHAN ..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



:::.. RENUNGAN RAMADHAN ..:::

Seorang mufti Besar Arab Saudi menangis teresak-esak setelah menerima soalan melalui telefon dalam sebuah rancangan tv live.
Panggilan tersebut datang daripada seorang saudara islam dari Somalia dengan bertanya:

"Adakah PUASA saya (dan kami) sah dan diterima Allah SWT sedangkan saya (kami) tidak dapat bersahur atau berbuka?"

Saudara kita di Somalia tiada apa-apa untuk bersahur dan berbuka sedang kita enak menjamu selera dan aman damai.
fikir-fikirkanlah buat renungan semua...

______________________________

“Orang yang memberikan hidangan berbuka puasa kepada orang lain yang berpuasa, ia akan mendapatkan pahala orang tersebut tanpa sedikitpun mengurangi pahalanya.”

-(HR. At Tirmidzi no 807, ia berkata: “Hasan shahih”)

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa berbuka puasa dengan beberapa ruthab (kurma basah), jika tidak ada maka dengan beberapa tamr (kurma kering), jika tidak ada maka dengan beberapa teguk air.”

-(HR. At Tirmidzi, Ahmad, Abu Daud, dishahihkan Al Albani di Shahih At Tirmidzi, 696)
______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH


Monday, 8 July 2013

:::.. SALAM RAMADHAN ..:::

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera buat para pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. 
Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Iman, iaitu kepercayaan dan keyakinan yang dilafazkan dengan lisan, dibuktikan dengan amalan zahir dan membenarkan dengan hati. 
Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad s.a.w....



:::.. SALAM RAMADHAN ..:::

 "Tirai Ramadhan akan dibuka,
Cahaya kemuliaannya semakin bersinar dihati insani
yang setia menanti janji Ilahi,
Hiasilah cahaya itu dengan TAQWA dan IBADAH
Agar hidup diberkati-NYA."

InsyaALLAH....


:)
_______________________________

"wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa"

- Surah Al-Baqarah, Ayat: 183

Rasulullah s.a.w Bersabda :

“Apabila telah tiba Ramadan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka dan diikat semua syaitan.”

- (HR. Bukhari, Muslim, Ahmad) 

______________________________________

BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
LIKE SinarMawaddah  


ISLAM ITU INDAH